Matthijssen – Ten Have Lichtreclame en Noorderpoort: een bijzondere samenwerking

08-05-2018

Het Noorderpoort start met een nieuwe opleiding: Signing. Leerlingen kunnen er leren hoe ze signproducten ontwerpen en produceren. Na een opleiding van drie jaar kun je je ‘Medewerker Sign’ of ‘Specialist Sign’ noemen, afhankelijk van het niveau. John Matthijssen zit al vijftig jaar in de lichtreclame. Zijn bedrijf Matthijssen – Ten Have is al tweeëntwintig jaar vaste leverancier van alle lichtreclame en logo’s van het Noorderpoort. We praten er over met hem en met Erik Jonker van het Noorderpoort.

Lichtreclame - Erik Jonker Noorderpoort en John Matthijssen Matthijssen ten Have

“Al die tijd zijn we een trouwe en tevreden klant gebleven”, zo zegt Erik Jonker van Noorderpoort. Hij noemt de samenwerking met oprichter John Matthijssen en zijn team als een belangrijke factor daarin: “Het fijne van John is dat hij altijd met je meedenkt en je alle zorg uit handen neemt. Hij regelt bijvoorbeeld ook het gehele vergunningentraject. Hij kent alle wegen, procedures. Daardoor lopen dingen soepel en heb je er als klant geen enkele zorg over.”

Voor John Matthijssen neemt Noorderpoort nog altijd een speciaal plekje in het sindsdien fors uitgedijde klantenbestand in. “Toen ik 22 jaar geleden voor mezelf begon, belde ik het Noorderpoort. Toevallig zaten ze daar net te worstelen met een technische kwestie. Ze wilden hun naam op het dak en de ontwerper had ze een zogenaamde doekbak aangeraden, een gesloten lichtbak met hun naam en logo op het dak. Die vangt echter veel wind, en moet daarom met een enorm tegenwicht worden verzwaard. Daarvoor kregen ze de vergunning van de gemeente niet, want het dak kon het niet dragen. Ik heb toen de oplossing voor ze bedacht om losse neonletters te plaatsen. Die zijn lichter en vangen veel minder wind.”

“En daarmee was ook de vergunning in een handomdraai geregeld”, geeft Jonker met een glimlach aan. “Dat is Johns kracht. Hij denkt altijd mee en geeft eerlijk zijn mening. Tien jaar geleden veranderden we de huisstijl van de naam Noorderpoort College naar Noorderpoort. Een grote operatie, want daarbij moesten we de logo’s vervangen op meer dan dertig locaties. Ook in zo’n geval kun je gewoon weer op Matthijssen – Ten Have rekenen.”

Dat is ook wel nodig bij een organisatie als Noorderpoort, die nooit stilstaat. “We bouwen nu bijvoorbeeld nieuwe locaties voor Noorderpoort, zoals de sportlocatie Noorderpoort Euroborg. In het verleden hebben we soms locaties opgeheven. De lichtreclame daarvan hebben we opgeslagen bij Matthijssen. Hebben we die weer nodig, dat trekken de mensen van Matthijssen – Ten Have ze uit de opslag en worden ze gewoon opnieuw geplaatst. En ook als er iets vernield wordt, staan ze meteen voor je klaar. Met oud en nieuw zijn er nog een paar borden opgeblazen. Dan heeft Matthijssen het ontwerp en alles nog in de computer, en kunnen we het daardoor snel vervangen. John komt dan uit zichzelf nog met mooie aanvullingen, zoals een folie die bescherming biedt tegen graffiti.”

Volgens Matthijssen, die zelf alles in de praktijk heeft geleerd, is een vaktraining goed nieuws voor de lichtreclamebranche. “Het grafisch ontwerp voor een logo wordt vaak gemaakt door een reclamebureau. In principe hoeven wij het alleen maar uit te voeren. Maar ontwerpers hebben niet altijd kennis van lichtreclame, waardoor het eindresultaat soms niet eens leesbaar of uitvoerbaar is. Er komt gewoon gigantisch veel kijken bij een goede lichtreclame: ontwerp, plaatsing, materiaalkeuze, lichtinval en allerlei omgevingsfactoren”, zo somt hij op. Al deze kennis wordt nu gebundeld in de nieuwe, driejarige opleiding. Wie die afrondt, mag zich dus met recht een echte ‘Signspecialist’ noemen.

Maar daarvoor is natuurlijk wel de nodige praktijkervaring nodig en dus hoopt Noorderpoort ook daarin op de medewerking van Matthijssen – Ten Have Lichtreclame. “Het zou natuurlijk geweldig zijn als we stagiaires van het Noorderpoort bij Matthijssen – Ten Have Lichtreclame kunnen plaatsen. Dan kunnen ze het vak verder leren onder toezicht van de oude meester.”

Bel ons gerust!
050 577 00 15
Offerte / informatie
aanvragen